torsdag 30 oktober 2014

Projekt pergola påbörjad

Underbart vackra höstdagar nu i slutet på Oktober. Hemma har vi påbörjat projekt pergola på altanen, det är så kul att se det växa fram. Min darling är en mästare på att gräva ner plintar nu, det har gått åt över 40 st plintar för att göra altanen, skönt att det finns färdiga plintar att köpa, annars hade vi väl blandat betong än idag. Kunde inte låta bli att sitta och ta premiärkaffet idag efter promenaden med bebisarna. Så skönt att bara sitta ute i höstsolen och filosofera och planera.



Till sommaren kommer jag plantera kärnfria vindruvor klättrandes på pergolan, har jag tur kommer det se så här fint ut i framtiden, se bild nedan. Sen skall man klart ha lite mysig belysning och fina lyktor med i pergolan för att få den rätta känslan. Skulle vilja klä innertaket i pergolan med smålampor /nån slags ljusnät i ett varmt sken, ett exempel på bilden lite längre ner.



Det är så roligt med trädgård, om man tänker tillbaka på hur det såg ut när vi köpte naturtomten och började bygga huset så har det hänt en hel del. Min drömträdgård består av växter såsom stockrosor, hortensia, löjtnantshjärtan, riddarsporre och andra vackra mormorsväxter. Jag ville ha ett vackert vitt pinnstaket med skånegrindar till. Fina grusgångar med singel och kantsten till. Gräsmatta att gå barfota på och lekyta för barnen. Jag ville också vi skulle spara en del av naturskogen som skärmar av och ger tomten liv. I våras påbörjades som sagt altanbygget, jag ville ha en stor del av altanen under bar himmel, en del under tak och en pergola som går i en annan nivå för att bryta av. Vi planterade två klotrubinia i altanen och drog belysning, dels för att lysa upp träden men även utanför altanen.

Jag har fler drömmar hur jag vill att trädgården skall utvecklas, vi har gjutit en platta för att bygga en litet orangeri av mycket gamla fönster och antika sydfranska pardörrar som jag kommit över. Där vill jag bl.a. ha medelhavsväxter, ljuskronor & litet matbord, jag ser det framför mig, men det kommit bli ett väldigt stort projekt så det får vänta lite till.

Men först ser jag framemot juletider, det skall bli så mysigt! Mina gröna fingrar skall få arbeta ändå, jag vill ha vackra doftande vita hyacinter och julrosor. Jag vill ha fina kransar av lingonris eller av av granris blandat med tallris, de vill jag hänga på grindstolparna eller på grinden. Det blir smågranar på var sida om pardörren och lyktor samt marschallhållare längs grusgången, åh vad jag längtar!

Det är terapi det, att få njuta av trädgården året om!

2 kommentarer:

  1. Vi haren grund till ett växthus men vi behöver mer inspiration för att våga göra det klart tror jag. Vill så gärna ha ett inglasat rum att vara i.

    SvaraRadera
  2. For ett fantastisk fint hus og hage! Så idyllisk :)

    SvaraRadera